Društveno korisno učenje JU Srednje škole za okoliš i drvni dizajn
Društveno korisno učenje (DKU) predstavlja pedagoški model koji kombinuje nastavne sadržaje sa aktivnim angažmanom učenika u zajednici. Učenici kroz planirane i strukturirane aktivnosti pružaju konkretan doprinos rješavanju stvarnih potreba lokalne zajednice, pri čemu razvijaju stručne kompetencije, građansku odgovornost i životne vještine. Ovaj model povezuje teorijska znanja sa praktičnim iskustvom, potičući dublje razumijevanje uloge škole u društvu i osnažujući mlade da postanu nosioci pozitivnih promjena.
Pedagoška osnova društveno korisnog učenja
DKU se zasniva na principima:
a) aktivnog učenja, gdje učenici stječu znanje kroz iskustvo i refleksiju;
b) interdisciplinarnosti, jer projekti povezuju više nastavnih oblasti;
c) partnerstva sa zajednicom, uključujući ustanove, udruženja, javne službe i lokalne inicijative;
d) refleksivne prakse, kroz koju učenici analiziraju vlastiti doprinos, stječu profesionalnu sigurnost i razvijaju vrijednosti solidarnosti, odgovornosti i ekološke svijesti.
A. Specifičnosti primjene DKU u JU Srednjoj školi za okoliš i drvni dizajn
Škola po svojoj misiji i smjernicama obrazovanja ima jedinstven potencijal za razvoj kvalitetnih DKU projekata. Smjerovi poput tehničar hortikulture, ekološki tehničar, ali i zanimanja iz oblasti drvne struke omogućavaju učenicima da kroz društveno korisne angažmane direktno primjenjuju svoje profesionalne vještine.
Primjeri oblasti u kojima škola već ostvaruje ili može ostvariti značajan doprinos:
a) Ekološke akcije i unapređenje lokalne zajednice
Učenici hortikulturnih i ekoloških smjerova mogu biti ključni akteri u:
a) uređenju školskih i javnih zelenih površina,
b) edukativnim kampanjama o recikliranju i upravljanju otpadom,
c) učestvovanju u akcijama pošumljavanja,
d) mapiranju i sanaciji zelenih površina ugroženih erozijom ili nelegalnim odlaganjem otpada.
Ove aktivnosti istovremeno jačaju stručnost učenika i doprinose očuvanju okoliša, što je u središtu misije škole.
B. Društveno korisno djelovanje kroz sektor drvnog dizajna
Zanimanja drvne struke posebno su pogodna za projekte koji promiču solidarnost i kreativnu primjenu znanja, kao što su:
a) izrada i donacija namještaja za škole, vrtiće, domove socijalne zaštite,
b) restauracija i popravka starog školskog namještaja,
c) izrada edukativnih i promotivnih instalacija za zajednicu (npr. drvene info-staze, kućice za ptice, klupe).
Ovi projekti doprinose jačanju društvene odgovornosti, ali i afirmaciji dizajna kao sredstva za dobrobit zajednice.
Društveno korisno učenje učenika smjer vatrogasac
Smjer vatrogasac u srednjoj stručnoj školi prirodno je povezan s misijom zaštite i dobrobiti zajednice. Učenici ovoga smjera već u toku obrazovanja razvijaju vještine i stavove koji su temelji za odgovorno i humano djelovanje. DKU u ovom smjeru omogućava učenicima da primjenjuju stečena znanja u realnim situacijama, istovremeno doprinoseći sigurnosti i otpornosti lokalne zajednice.
a) Edukativne aktivnosti za zajednicu
Učenici smjera vatrogasac mogu realizirati niz edukativnih programa koji direktno doprinose sigurnosti građana:
Radionice o zaštiti od požara u osnovnim i srednjim školama.
Obuke za upotrebu protivpožarnih aparata u školama, javnim ustanovama i malim poslovnim subjektima.
Kampanje o odgovornom ponašanju u prirodi (sprječavanje šumskih požara, pravilno loženje vatre, sigurno kampiranje).
Informativni punktovi povodom Međunarodnog dana civilne zaštite i mjeseca zaštite od požara.
Ove aktivnosti razvijaju komunikacijske vještine učenika, a zajednica dobija praktična znanja koja mogu spasiti živote i imovinu.
b) Učešće u preventivnim akcijama na terenu
U kontrolisanim i nadziranim uslovima, u saradnji s profesionalnim vatrogasnim jedinicama, učenici mogu:
- učestvovati u pregledima hidrantske mreže,
- pomagati u obilascima terena radi procjene rizika,
- učestvovati u akcijama čišćenja i uklanjanja zapaljivog otpada u blizini škola, parkova i rekreativnih zona,
- pomagati u izradi procjena ugroženosti za školski objekat.
Ove aktivnosti razvijaju praktične kompetencije, osjećaj odgovornosti i navike preventivnog razmišljanja.
c) Simulacije i praktične vježbe za zajednicu
Škole i institucije dobijaju veliku korist kada se redovno provode vježbe evakuacije i simulacije kriznih situacija, u kojima učenici smjera vatrogasac mogu imati ključne uloge:
- organizacija i vođenje školskih evakuacija,
- izrada edukativnih materijala o ponašanju u slučaju požara,
- učešće u demonstracijama upotrebe opreme, zaštitne odjeće i aparata,
- priprema i izvođenje javnih pokaznih vježbi uz prisustvo lokalne zajednice.
Ovakve aktivnosti povećavaju ukupnu spremnost škole i komšiluka na krizne situacije.
d) Saradnja sa lokalnim vatrogasnim jedinicama i civilnom zaštitom
S obzirom na postojeće modele saradnje, učenici mogu biti uključeni u:
obilježavanje značajnih datuma iz oblasti vatrogastva,
stručne posjete, zajedničke terenske dane i obuke,
volontiranje u preventivnim kampanjama civilne zaštite,
pomoć u izradi promotivnih i edukativnih materijala.
Ova partnerstva jačaju profesionalni identitet učenika i povezuju ih s institucijama u kojima mogu raditi po završetku škole.
Psihosocijalni aspekt društveno korisnog učenja
Smjer vatrogasac kod učenika razvija:
a) timski rad i spremnost na saradnju,
b) empatiju, smirenost i snalažljivost u kriznim situacijama,
c) osjećaj služenja zajednici,
d) brigu o ranjivim grupama, posebno tokom edukacija u školama i akcija u zajednici.
Ovo su vrijednosti koje DKU namjerno njeguje i učvršćuje kroz planirane aktivnosti.
6. Mogućnosti specifične za JU Srednju školu za okoliš i drvni dizajn
U kontekstu škole, smjer vatrogasac može se posebno povezati sa:
1. ekološkim smjerovima kroz zajedničke akcije sprječavanja šumskih i niskog raslinja požara,
2. drvnom strukom kroz sigurnosne kampanje o zaštiti u radionicama i radnim okolnostima,
3. centrom za praktičnu nastavu kroz razvoj model-vježbi, simulacija i prezentacija.
Time učenici vatrogasnog smjera postaju ne samo zaštitnici, nego i edukatori i partneri u unapređenju cjelokupne školske zajednice.
C. Saradnja sa SOS Dječjim selom, javnim ustanovama i lokalnim partnerima
S obzirom na to da škola ostvaruje saradnju sa organizacijama poput SOS Dječjeg sela, javnim komunalnim preduzećima, školama i nevladinim organizacijama, DKU projekti mogu biti integrisani u postojeće modele praktične nastave. Time se stvara okruženje u kojem učenici:
a) razvijaju profesionalne kompetencije u stvarnim uslovima,
b) osjećaju pripadnost zajednici i empatiju prema ranjivim grupama,
c) povezuju školske programe sa aktuelnim društvenim potrebama.
D. Profesionalni razvoj učenika kroz DKU
Sudjelovanjem u DKU aktivnostima učenici razvijaju:
a) stručna znanja i praktične vještine, kroz rad na realnim projektima;
b) socijalne i komunikacijske kompetencije, kroz timski rad i saradnju s partnerima;
c) poduzetnički duh, jer uče planirati, organizirati i realizirati projekte;
d) građansku odgovornost i empatiju, stičući svijest o vlastitoj ulozi u društvu.
Ove kompetencije su posebno važne u školama strukovnog usmjerenja, gdje se najveći napredak postiže kroz autentične praktične situacije.
E. Utjecaj na školu i zajednicu
Uvođenje i sistemsko njegovanje DKU pristupa omogućava školi da:
a) postane aktivni centar zajednice,
b) gradi imidž ustanove koja kroz svoje stručne smjerove stvara opipljive koristi za društvo,
c) jača saradnju s institucijama i partnerima,
d) promoviše vrijednosti ekologije, solidarnosti i održivog razvoja.
Zajednica, s druge strane, dobija konkretna rješenja za stvarne potrebe, kao i edukativnu podršku i angažovanost mladih.