Vilsonovo šetalište 11, 71000 Sarajevo | +387 33 641 036 | info@ssodd.edu.ba

Društveno korisno učenje JU Srednje škole za okoliš i drvni dizajn

 

Društveno korisno učenje (DKU) predstavlja pedagoški model koji kombinuje nastavne sadržaje sa aktivnim angažmanom učenika u zajednici. Učenici kroz planirane i strukturirane aktivnosti pružaju konkretan doprinos rješavanju stvarnih potreba lokalne zajednice, pri čemu razvijaju stručne kompetencije, građansku odgovornost i životne vještine. Ovaj model povezuje teorijska znanja sa praktičnim iskustvom, potičući dublje razumijevanje uloge škole u društvu i osnažujući mlade da postanu nosioci pozitivnih promjena.

Pedagoška osnova društveno korisnog učenja

DKU se zasniva na principima:

a) aktivnog učenja, gdje učenici stječu znanje kroz iskustvo i refleksiju;

b) interdisciplinarnosti, jer projekti povezuju više nastavnih oblasti;

c) partnerstva sa zajednicom, uključujući ustanove, udruženja, javne službe i lokalne inicijative;

d) refleksivne prakse, kroz koju učenici analiziraju vlastiti doprinos, stječu profesionalnu sigurnost i razvijaju vrijednosti solidarnosti, odgovornosti i ekološke svijesti.

 

A. Specifičnosti primjene DKU u JU Srednjoj školi za okoliš i drvni dizajn

Škola po svojoj misiji i smjernicama obrazovanja ima jedinstven potencijal za razvoj kvalitetnih DKU projekata. Smjerovi poput tehničar hortikulture, ekološki tehničar, ali i zanimanja iz oblasti drvne struke omogućavaju učenicima da kroz društveno korisne angažmane direktno primjenjuju svoje profesionalne vještine.

Primjeri oblasti u kojima škola već ostvaruje ili može ostvariti značajan doprinos:

a) Ekološke akcije i unapređenje lokalne zajednice

Učenici hortikulturnih i ekoloških smjerova mogu biti ključni akteri u:

a) uređenju školskih i javnih zelenih površina,

b) edukativnim kampanjama o recikliranju i upravljanju otpadom,

c) učestvovanju u akcijama pošumljavanja,

d) mapiranju i sanaciji zelenih površina ugroženih erozijom ili nelegalnim odlaganjem otpada.

Ove aktivnosti istovremeno jačaju stručnost učenika i doprinose očuvanju okoliša, što je u središtu misije škole.

 

B. Društveno korisno djelovanje kroz sektor drvnog dizajna

Zanimanja drvne struke posebno su pogodna za projekte koji promiču solidarnost i kreativnu primjenu znanja, kao što su:

a) izrada i donacija namještaja za škole, vrtiće, domove socijalne zaštite,

b) restauracija i popravka starog školskog namještaja,

c) izrada edukativnih i promotivnih instalacija za zajednicu (npr. drvene info-staze, kućice za ptice, klupe).

Ovi projekti doprinose jačanju društvene odgovornosti, ali i afirmaciji dizajna kao sredstva za dobrobit zajednice.

 

Društveno korisno učenje učenika smjer vatrogasac

Smjer vatrogasac u srednjoj stručnoj školi prirodno je povezan s misijom zaštite i dobrobiti zajednice. Učenici ovoga smjera već u toku obrazovanja razvijaju vještine i stavove koji su temelji za odgovorno i humano djelovanje. DKU u ovom smjeru omogućava učenicima da primjenjuju stečena znanja u realnim situacijama, istovremeno doprinoseći sigurnosti i otpornosti lokalne zajednice.

a) Edukativne aktivnosti za zajednicu

Učenici smjera vatrogasac mogu realizirati niz edukativnih programa koji direktno doprinose sigurnosti građana:

Radionice o zaštiti od požara u osnovnim i srednjim školama.

Obuke za upotrebu protivpožarnih aparata u školama, javnim ustanovama i malim poslovnim subjektima.

Kampanje o odgovornom ponašanju u prirodi (sprječavanje šumskih požara, pravilno loženje vatre, sigurno kampiranje).

Informativni punktovi povodom Međunarodnog dana civilne zaštite i mjeseca zaštite od požara.

Ove aktivnosti razvijaju komunikacijske vještine učenika, a zajednica dobija praktična znanja koja mogu spasiti živote i imovinu.

b) Učešće u preventivnim akcijama na terenu

U kontrolisanim i nadziranim uslovima, u saradnji s profesionalnim vatrogasnim jedinicama, učenici mogu:

- učestvovati u pregledima hidrantske mreže,

- pomagati u obilascima terena radi procjene rizika,

- učestvovati u akcijama čišćenja i uklanjanja zapaljivog otpada u blizini škola, parkova i rekreativnih zona,

- pomagati u izradi procjena ugroženosti za školski objekat.

 

Ove aktivnosti razvijaju praktične kompetencije, osjećaj odgovornosti i navike preventivnog razmišljanja.

 

c) Simulacije i praktične vježbe za zajednicu

Škole i institucije dobijaju veliku korist kada se redovno provode vježbe evakuacije i simulacije kriznih situacija, u kojima učenici smjera vatrogasac mogu imati ključne uloge:

- organizacija i vođenje školskih evakuacija,

- izrada edukativnih materijala o ponašanju u slučaju požara,

- učešće u demonstracijama upotrebe opreme, zaštitne odjeće i aparata,

- priprema i izvođenje javnih pokaznih vježbi uz prisustvo lokalne zajednice.

 

Ovakve aktivnosti povećavaju ukupnu spremnost škole i komšiluka na krizne situacije.

 

d) Saradnja sa lokalnim vatrogasnim jedinicama i civilnom zaštitom

S obzirom na postojeće modele saradnje, učenici mogu biti uključeni u:

obilježavanje značajnih datuma iz oblasti vatrogastva,

stručne posjete, zajedničke terenske dane i obuke,

volontiranje u preventivnim kampanjama civilne zaštite,

pomoć u izradi promotivnih i edukativnih materijala.

 

Ova partnerstva jačaju profesionalni identitet učenika i povezuju ih s institucijama u kojima mogu raditi po završetku škole.

 

Psihosocijalni aspekt društveno korisnog učenja

Smjer vatrogasac kod učenika razvija:

a) timski rad i spremnost na saradnju,

b) empatiju, smirenost i snalažljivost u kriznim situacijama,

c) osjećaj služenja zajednici,

d) brigu o ranjivim grupama, posebno tokom edukacija u školama i akcija u zajednici.

 

Ovo su vrijednosti koje DKU namjerno njeguje i učvršćuje kroz planirane aktivnosti.

 

6. Mogućnosti specifične za JU Srednju školu za okoliš i drvni dizajn

U kontekstu škole, smjer vatrogasac može se posebno povezati sa:

1. ekološkim smjerovima kroz zajedničke akcije sprječavanja šumskih i niskog raslinja požara,

2. drvnom strukom kroz sigurnosne kampanje o zaštiti u radionicama i radnim okolnostima,

3. centrom za praktičnu nastavu kroz razvoj model-vježbi, simulacija i prezentacija.

Time učenici vatrogasnog smjera postaju ne samo zaštitnici, nego i edukatori i partneri u unapređenju cjelokupne školske zajednice.

 

C. Saradnja sa SOS Dječjim selom, javnim ustanovama i lokalnim partnerima

S obzirom na to da škola ostvaruje saradnju sa organizacijama poput SOS Dječjeg sela, javnim komunalnim preduzećima, školama i nevladinim organizacijama, DKU projekti mogu biti integrisani u postojeće modele praktične nastave. Time se stvara okruženje u kojem učenici:

a) razvijaju profesionalne kompetencije u stvarnim uslovima,

b) osjećaju pripadnost zajednici i empatiju prema ranjivim grupama,

c) povezuju školske programe sa aktuelnim društvenim potrebama.

 

D. Profesionalni razvoj učenika kroz DKU

Sudjelovanjem u DKU aktivnostima učenici razvijaju:

a) stručna znanja i praktične vještine, kroz rad na realnim projektima;

b) socijalne i komunikacijske kompetencije, kroz timski rad i saradnju s partnerima;

c) poduzetnički duh, jer uče planirati, organizirati i realizirati projekte;

d) građansku odgovornost i empatiju, stičući svijest o vlastitoj ulozi u društvu.

 

Ove kompetencije su posebno važne u školama strukovnog usmjerenja, gdje se najveći napredak postiže kroz autentične praktične situacije.

 

E. Utjecaj na školu i zajednicu

Uvođenje i sistemsko njegovanje DKU pristupa omogućava školi da:

a) postane aktivni centar zajednice,

b) gradi imidž ustanove koja kroz svoje stručne smjerove stvara opipljive koristi za društvo,

c) jača saradnju s institucijama i partnerima,

d) promoviše vrijednosti ekologije, solidarnosti i održivog razvoja.

 

Zajednica, s druge strane, dobija konkretna rješenja za stvarne potrebe, kao i edukativnu podršku i angažovanost mladih.